Skolbesök och hajk i Cherbourg

Dagen började som vanligt med en purrning vid 07.00. Men idag var ingen vanlig dag utan idag skulle vi på skolbesök och sedan på hajk. Dessutom var det midskepps vaktdag vilket betyder att vi missade stora delar av vår vakt.

Efter uppställningen hade midskepps 2 timmar vakt. Vi vaskade utsidan av Gunilla med såpa. Det regnade på morgonen, så när vi skulle gå till skolbesöket klockan 10.00 hade jag på mig både stövlar och regnjacka. Med mellanmål och gott sällskap gav vi oss av efter Vincent, en musiklärare på skolan som ledde oss på vår tjugo minuter långa vandring mot skolan i Cherbourg.

Efter introduceringen av vår skola satte vi oss i våra arbetsgrupper och började intervjua de franska eleverna. Min grupp intervjuade främst om migrationsproblemen i Europa och i Frankrike, det är mycket intressant att få höra hur ungdomar ser på olika frågor från andra länder än Sverige. Klockan 12.00 var det dags för lunch och vi hade hört av Brita att detta var den godaste lunchen man kunde få på en skola. Med ostar och baguette till förrätt. Fläskpannkaka, potatismos och kött till huvudrätt och semlor eller chokladpudding till efterrätt. Det var garanterat den bästa skollunchen på länge om inte den bästa någonsin.

Vid 14.00 åkte vi och några av franskeleverna med bussar till en vandringsled. Bland sluttande berg mot havet gick vi en vandring på sju kilometer men några stopp för korttagning. Utsikten var fantastisk, svetten rann och fötterna var ömma efter att ha gått så långt i stövlar (inte mitt bästa val). När vi hade gått lite mer än hälften kom vi till en underjordisk gång. Tydligen användes den av tyska soldater under andra världskriget. Det var helt mörkt och våra röster ekade mellan stenväggarna där vi gick. När vi väl kom ut var det en lättnad att höra ljudet från havet igen.

Vi tog bussen hem och jag fikade med kex och iste för att få lite energi. När vi kom tillbaka vid 18.00 var det middag och sedan satte midskepps igång med städningen för kvällen. När vi var klara var jag helt slut och mina ben värkte efter hajken.

Klockan 21.00 var det dags för filmvisning ”Paraplyerna i Cherbourg” som Brita hade valt ut då den utspelar sig och är infilmad på gatorna runt hamnen på 1960-talet. Inte nog med det kom Malin vår gamla svenskalärare och klassföreståndare som en överraskning. Det var mysigt att hon ville komma och att hon ska åka med oss hela vägen till Portsmouth. I mitten av filmen tog jag det kloka beslutet att gå och lägga mig då min fartygsvakt var mellan 04.30-06.30. Jag är lite ledsen att jag missade sista delen av filmen men det kommer nog en ny chans någon gång.

Dagen var mycket lyckad och en blandning av allt det goda. Med skolbesök, hajk och en mysig film på kvällen.

Ellen Götsten, midskepps