Sol, vind och stagvändning

Solen skiner, seglen är satta och stämningen ombord är grym. Resan är i full gång och alla är taggade.

Efter en god grötfrukost är jag redo för dagens vakt. När jag kommer upp på däck möts jag av strålande sol och en vindbris som svalkar alldeles lagom mycket.

Första uppgiften för dagens vakt var att stagvända, vilket innebär att snabbt vända skeppet genom vinden och justera alla segel. Order ropas och repeteras på löpande band, som följs av dragningar i olika tampar. Under vaktens gång hann vi med flera stagvändningar för att finslipa vår teknik. Händerna härdas för varje tag och musklerna blir allt starkare. Dagens andra uppgift var att tjära riggen vilket innebär en massa kladd med prickigkorvs-luktande sörja. Någonting som syns på kroppen dagen efter.

Då vi har ett födelsedagsbarn ombord bjöds det enligt tradition på sötfika och god mat, som önskas av den som fyller år. Morotskaka och kött med potatisgratäng stod på menyn, till allas glädje. Vid vaktavlösningen sjöng vi ja må du leva. Inte nog med det hade vi även en utmaning mellan styrbord och babords vakt där vi hade skrivit rap-låtar som vi visade upp. Vem som vann avslöjar jag dock inte.

Ha det gött!

Ellen