Somna till havs, vakna i Miami

Att somna vid 04.30 efter babords sista nattvakt samtidigt som vågorna gungar en är en helt magisk känsla.

Idag när jag vaknade gick jag upp på däck där jag möttes av stora kryssningsfartyg till höger och vänster samt bilar i alla olika storlekar som körde längst kajens koj. Det spelar ingen roll hur många dagar man seglat, det kan vara fem eller sjutton, oavsett är det samma känsla när man går i land. Varje gång jag går i land förstår jag vad jag faktsikt håller på med. Jag och min klass har tillsammans seglat från Spanien, stannat i fyra olika hamnar, korsat atlanten och nu hamnat i Miami. En sjuk upplevelse som jag är otroligt tacksam över att ha gjort. Efter att jag satt fötterna i USA för första gången i mitt liv hoppade jag och några till in i en uber för att bege oss mot Sawgrass Mall, USAs sjunde största galleria.

Gallerian var otroligt stor, och hade alla affärer man kan önska sig. Vi gick in i fler affärer än vad man kan räkna till på sina två händer, och det var så stort att det gick bussar från ena sidan till den andra.

Med händer fulla med kassar och med nya erfarenheter begav vi oss tillbaka till Gunilla, där vi efter en lång dag la oss tidigt till sängs. Att detta är en av de sista gångerna man somnar i sin koj är en sjuk känsla, skönt med sorgligt. Snart ses vi Svergie!

Moa Engström

Babord