Spanien eller Katalonien?

Detta blir den första heldagen här i Barcelona. Det är dock lite oklart vilket land vi faktiskt ligger i och hur man ska tolka det politiska läget som regionen har. Idag fick vi te.x byta den spanska artighetsflagan till den katalanska. Men förutom de många (både Spanska och Katalanska) flaggorna som hänger från balkongerna har det hittills inte märkts av så mycket från den aktuella och historiska konflikt som vi styrt rakt in i.

På morgonen idag har både vi i natur och eleverna i sjöfart varit på resande fot. Sjöfartarna besökte stadens sjöfartsskola där de fick en rundvisning och fick testa att med en simulator lägga till vid en kaj, vilket värkar ha varit uppskattat. Under tiden lämnade också naturarna skeppet i befälens händer då dem höll vakt och tillfälligt tog över våra poster medans vi var borta.

Vi tog tunnelbanan genom stan och tog oss där till det vetenskapliga museet Cosmo Caixa där vi fick ta del av hur olika fysikaliska fenomen kunde uppstå och fungerade. Det gällde att leta runt och ta del av så mycket information man kunde i den stora lokalen då vi har en restuppgift att göra om minst tre av fenomenen. Det var ett fint museum med mycket spanande för oss i natur med allt från stora akvarium med krokodiler, Arapaimor och stora malar till de spännande fenomenen att lära sig om men även fossil och till och med ett skelett till en T-rex.

Efter någon timme där, vilket va lite för kort tid att kolla runt i det stora museet, så var det dags att ta sig tillbaka mot båten. Där tog babord över vakten och de som inte hade någon post sate igång med underhållsarbetet som det aldrig är brist på. Dagens uppgift var att slipa bort rost och hack i relingen inför målningen. Vi andra som slapp detta kunde istället ta oss ut och njuta av livet i den fina storstaden.

Vi har fått en otroligt bra hamnplats precis intill ett köpcentrum och några få hundra meter till Las Ramblas med många affärer, restauranger, stånd, gatukonstnärer och folk. Där finns också en fin marknad med färsk frukt, gott kött, tropiska fiskar och godis, nöter och kryddor i alla dess slag som vi besökte idag. Förutom lite frukt, nötter och lite kamelkött köpte jag även en limpa färskt bröd att ersätta det på båten som man börjat tröttna på nu efter att ha ätit det i exakt tre veckor nu.

Innan middagen tog jag också en springtur i det svala vädret vilket är ett bra sätt att utforska en stad. Vi följde kusten och vek sedan in mot Segrada de Familla, den kända och jättelika katedralen. När vi kom ditt tog vi en liten paus till att njuta av den otroliga byggnaden med dess ståtliga form och noggrant dekorerade väggar. Sen tog vi oss tillbaka till skeppet för att njuta av pulled pork som serverades till middag och den sköna känslan man får efter en bra tur som blev strax över milen.

Det har varit en händelserik och nyttig dag med bra väder och många möjligheter som ännu inte riktigt är slut. Nu är det dags för Game of thrones och kanske lite poker också under kvällen som kommit medans jag skrivit och nu blir lite längre efter dom nya reglerna med att inte vara ute senare än till nio. Hoppas nu att ni har det bra där hemma så hörs vi snart igen.

Oskar Persson, Midskepp