Städdag

Båten är som ny, varenda liten vrå är städad. Ett väl upplagt städschema och elever som var ivriga att få komma hem gjorde att städningen gick på nolltid. 44 professionella städare/städerskor har nu skapats. Våra föräldrar kommer tappa hakan när de ser att våra rum glänser och är helt rena från disk och skräp.

Dagen började som vanligt, uppställning 07:55 för att hissa flaggor och lyssna på befälens ord. Vi blev sedan indelade i städgrupper och varje grupp fick en ledare från befäl och ett städområde. Min grupp fick elevkorridor och hytter. Det märktes att vår städledare gjort detta ett antal gånger innan. Vi möts av en checklista på styrbords skott i elevkorridoren, där står det tydligt vad som ska göras och i vilken ordning. Vår ledare gav oss olika städuppgifter och städningen gick som en dans. De få frågor som uppkom kunde enkelt besvaras av denne erfarne städmästare. Bröd och väl smakande soppa gav oss städnissar energi nog att klara av slutspurten. Lunchen serverades ute på ett soligt däck tillsammans med en välbehövlig vilopaus.

Efter lunchens slut satte vi igång igen och bockade av det sista på checklistan. Min grupp blev klar till tre-fikat och nu var det bara att vänta på resterande grupper, alternativt hjälpa till. Vi sjöfartare gick igenom däcktjänstprovet vi skrivit någon dag tidigare tillsammans med förste styrman och vår vaktledare. Vi fick även tid att få lite inskrivit i våra arbetsjournaler.

Vi var helt klara runt fyratiden och då fick vi gå iland för sista gången på hela resan. De sista två timmarna utanför båten spenderades på ett fik med mycket bra människor.

Efter lunchen gällde det att dricka mycket kaffe och att ständigt hitta nya sätt att döda tid på. Miljön på båten var en helt annan än den vi vant oss vid. Kortspel och kallprat tog oss igenom kvällen utan skador och alla blev gladare för varje minut som passerade. Det märktes extra tydligt att folk ville hem när vi väntade på bussen samma natt. Vi elever var som får som försökte springa iväg medan vår DoS var fåraherde. Så fort någon sa ordet buss vände sig alla mot porten i en hastig rörelse och 88 stirrande ögon bad om att få syn på bussen för att äntligen vara på väg från båten och få pusta ut.

Missta mig inte, resan var fantastisk men efter två månader från sitt hem och sina föräldrar vill man verkligen därifrån, särskilt när en vet att hemresan är så nära.

Det var allt för mig, stort tack till alla för denna resa.

Johan Andersson