Stjärnbilder och mareld på havet

Dag två till sjöss. Hittills verkar alla ha klarat sig från sjösjuka vilket är sällsynt i denna klassen.

Eftersom babordsvakten går 12-4 vakten nu, startade vårat dygn med en nattvakt mellan kl 12 till kl 4 på morgonen. På nattvakten var jag arbetsstyrka, och vi inledde vakten med att beslå stagsegel. Det gick helt ok ändå med tanke på att det var ett och ett halvt år sedan sist. När alla stagsegel såg prydliga ut, satte vakten sig ner på halvdäck och började titta på stjärnorna, det ledde till att vår vaktledare Sara hämtade en bok om stjärnbilder och även vår styrman Leos fancy laserpekare. Vi läste lite om stjärnbilder som skorpionen, tvillingarna och Karlavagnen, som egentligen är en del av stora björn. Laserpekaren gjorde det dessutom väldigt lätt att se vilka stjärnor som bildade stjärnbilder.

Sedan fortsatte denna slitsamma vakt med att vi gick bak till poopdäck, släckte akterlanternan och kollade på all mareld som lystes upp bakom Gunilla, otroligt mysigt. Efter det var det dags för fika! Våra fina backisar Maxi och Lovis hade gjort varma mackor och chokladbollar till nattfika, det var otroligt gott. Tack Maxi och Lovis! När nattfikat var över och hela vakten fått fika, gick arbetsstyrkan bak till poopdäck igen för att ha lite genomgångar med Sara. Vi gick igenom brassning eftersom många i vakten kände sig lite osäkra på det, samt att vi var nyfikna på varför man brassar solfjäder. Vi gick även igenom olika riggtyper och vad de heter, samt hur en talja fungerar. Under dessa genomgångar satt vakten på däck eller på låren som står bak på poopdäck, Stella som satt på däck, råkade mitt under genomgången ramla bak, hon satte sig raskt upp med ett tydligt ”Jag är vaken, jag lovar!”. det gav vakten ett gott skratt. När vakten väl slutat var vi alla trötta och längtade efter våra kojer.

När vi sedan purrades kl 11 inför lunch, var många faktiskt ganska pigga. Fast det berodde nog snarare på att vi vaknat tidigt och därför hunnit vakna till, än att vi fått sova ut. Det beror säkert på att det var första natten med den rutinen, så kroppen ville väl vakna närmare den tid som den gjort innan.

På dagvakten var jag själv post, men arbetsstyrkan fick göra lite lätt underhållsarbete som att slipa block. Sedan satte de alla segel, brassade och överhalade gårdingar. Det var ett tungt arbete i solen och värmen, men vi fick kiwi till fika vid kl 15 så det kändes bra. Men jag kan inte tala så mycket för arbetsstyrkan, jag stod ju trots allt bara post och eftersom det inte fanns ett enda fartyg eller liknande i sikte under hela vakten, hade man inte så mycket att göra som utkik.

Det har varit en bra dag, även om de flesta inte var särskilt exalterade över att ha lektioner efter vakten.

Tack och hej, nu ska jag springa iväg och lyssna på min bok!

Ebba Bogestrand