Stora utflyktsdagen

I Göteborg är det nuvarande minus tretton grader kallt. I mejlet som jag fått av min pappa skriver han att man knappt kan gå ut utanför dörren. Så är inte fallet här. Det är snarare så att man inte kan gå ut för att det är för varmt. Men det trivs jag med.

Vad jag har sett fram emot mest under vistelsen i Jamaica är besöket till rastafaribyn. Jag har sett fram emot att bilda en mer rättvis uppfattning om kulturen som man många gånger förknippar landet med. Jag känner att jag till viss del lyckades med det idag under vårt besök.

Vi blev guidade av en man som tillhörde byn och fick lära oss om livsstilen och själva testa på den. Vi fick äta lunch, vara med och spela trummor tillsammans med andra rastas och intervjua människor om deras liv och uppfattning. Min största förvåning av rastafari som koncept var hur lite anknytningen den har till religion. Som guiden sa; ”rastafari is not a religion, it is a relation”.

Under eftermiddagen var alla lite lagom trötta, hungriga och varma. Perfekta förutsättningar för en andra utflykt. Förväntningen var att få veta mer om kolonial- och slavtiden i Jamaica, kopplat till sockerplantagerna. Istället fick vi en oklar, guidad tur i ett gammalt hus där det hade bott en familj som använt sig av slavar. Guiden berättade utförligt om huset, men nämnde knappt något om den faktiska innebörden av denna tid. Med utförligt menar jag att hon berättade vilka träslag som stolarna bestod av, vilka luckor som fanns i skrivborden och att hur familjens gamla musikmaskiner fungerade. Stämningen var så ironisk att man inte visste om man skulle skratta eller gråta.

I det gamla köket hängde det fällor och vapen som användes på flyktbenägna slavar. Rummet används idag som en bar, vilket jag tyckte kändes helt knäppt. Föremålens innebörd uppmuntrar inte direkt stämningen som man vill ha på en bar. Verkligen ett intressant besök skulle jag säga, på många plan.

Dagen avslutades med en hektisk busstur tillbaka till båten. Trafiken här är väldigt annorlunda i jämfört med Sveriges. Det finns inga utmålade övergångställen och folk tutar som om det ständigt vore en extrem brådska. Efter en dag som denna kändes slutligen sängen mycket relevant.

Julia, midskepps vakt