Stränder, Stränder och Stränder

Först ett missöde och senare ett lyckat besök till stadens coola kvarter. Lissabon fortsätter att imponera oss elever och slutet på resan har redan börjat.

Meningen med dagen var att besöka Lisbon story center, ett museum som handlar om givetvis Lissabons historia men innan besöket var tanken att fylla våra magar innan; att göra vad i vår epok kallas att ”bruncha.” Så norr från Gunilla gick jag och klasskamraterna för hitta ett lämpligt ställe att äta mat. Den del av staden som valdes som kandidat var då LX FACTORY, ett förre detta industriområde omgjort till ett sådant trendigt ställe med hippa restauranger. Men det inget hade tänkt var att klockan var tidigt för att något skulle vara öppen så fick nöja oss med tomma magar och åka direkt till dagens huvudmål: Lisbon Story Center.

Med närmsta spårvagn tog vi oss till en av Lissabons sevärdheter nämligen ett torg. Och vid torget finns det museet. Idéen med museet var att berätta om Lissabons historia. Museet hade en unik upplägg med bilder och object man kollade på medan man lyssnade på någon historia om Portogal och Lissabon. Informationen var relativt enkelt och inte för att skryta (eller lita inte på någon som använder det uttrycket) kunde jag faktist det mesta innan.

Efter museet tog jag och ett gäng grabbar tåget till stranden. Stranden har blivit huvudsaken med Lissabon vilket är personligen gör mig lite besviken för Lissabon verkar som en sådan stad man vill utforska, leta efter mysiga ställen och bara se det liv som kallar Lissabon sitt hem, men stranden blev det vilket kanske inte är så illa iallafall.

Efter bad och att sola sig blev det tåget tillbaka till Lissbon och också tillbaka till LX Factory men istället för att vara ett öde ställe var LX Factory nu fyllt av nattliv och fyllda restauranger. Bubblor var i luften och Heart of Glass spelades i klubben. LX Factory känns som ställe som är coolt (eller vilket nytt ord dagens ungdomar säger) ungdomsställe men håller på att överflödas av turister och därmed cyniska sätt att tjäna pengar på. Men trots det är LX Factory fortfarande bra i min bok.

Efter nästan en hel dag på en och samma strand har ändå det lilla jag har sett av Lissabon varit bra.

Maurits, midskepps vakt