Sveriges nationaldag

Dagen började med att vi blev purrade och fick det hemska beskedet om att regnet vräkte utanför och att pizzan var serverad.

Däremot hade rondman fel, pizzan var nämligen femton minuter/en kvart sen, så jag slängde i mig frukost innan pizzan. Väl på vakten var det segelbeslagning som gällde och lite luseplattningar därpå. Innan jag visste ordet av det var det fika. När jag kom in i lilla mässen möttes jag av en underbar doft av nybakt som snabbt förstördes av en brutal hosta från pest-petter som flitigt förpestat bakelserna. Men det påverkade som tur var inte smaken.

Vid vaktavlösningen hördes ljuva toner från svenska barn och en flygande holländare i nationalsångens melodi samtidigt som en piratflagga hissades.

Ingen vila för sjöfartare som var dag sliter häcken av sig på den förbannade arbetsvakten.

Vi fick i uppgift att fetta nipplarna på tarsarna. Det gick som smort och vi blev snabbt klara.

När vi var klara fick vi ta oss en varm dusch. Sedan var det som vanligt plugg o lite slappande tills tiofikat då några göttesugna ungdomar sprang in i byssan och roffa åt sig alla rester ifrån semlefikat och lämna inget kvar.

/Arvid