Tålamod i Kuba

Tredje dagen i Havanna och första dagen vi inte vaknat till att alla ska upp på däck för att ta tempen.

Våra fullspäckade dagar fortsätter med saker och platser ingen av oss visste om att vi skulle göra eller besöka. Dagen började med uppställning som vanligt och jag passade på att ringa hem. Det är svårt att få tid till det när det är begränsat internet, tidsskillnad, vakt och fullspäckade scheman som försvårar saken.

Kuba är ett väldigt speciellt land som klassen nu fått upptäcka och för varje dag som går lär vi oss att ”stress” inte existerar i Kuba. Allt går långsamt men det är samtidigt också ganska skönt. Det är som en egen liten filosofi.

Dagen började i alla fall kl.9 när våra guider plockade upp oss för att ta oss till en slags fritidsgård tillägnad till ungdomar. Vi fick en lång rundvandring och de hade allt från konstrum till vetenskapsrum till tv-stuido rum. Efter det tog vi ett stopp på ett litet hak där vi kunde köpa typ bröd med ost och en dricka. Vi är så vana vid att få tio-fika ombord att nästan alla bryter ihop om vi inte får något att äta innan lunch. De kubanska guiderna har snart släpat oss 44 elever genom hela gamla Havanna och ansträngt sig för att hålla reda och lära oss så mycket som möjligt. Skulle säga att det går sådär för 44 elever att hålla fokus på två guider när det finns så mycket annat att kolla på, på Havannas gator.

Runt 13.00 åt vi alla en gemensam lunch på en resturang inne i stan där vi fick prova lite mer kubansk mat med ris och fisk eller kött. Det var mycket trevligt trots att vädret inte var på vår sida. Idag har det regnat till och från och man märker att vi har blivit bortskämda med värmen när vi tycker det är kallt fast än att det är 26 grader ute. Vi gick nästan alla med tjocktröja och långa byxor.

Dagen avslutades med en mysig gemensam middag med hela klassen i ett fint hus i Vedado där vi fick ännu en kubansk matupplevelse. En lyckad dag enligt mig!

Babord, Henriksen