Till ankars utanför världens mest långgrunda vatten

Efter vad som har känts som världens längsta sjöben (men som endast var tre dagar), har vi äntligen kommit fram till Belize.

Vi var taggade, det skulle vara 28 grader i hamn och vi hade fått massor av elevtips på roliga saker man kunde göra. Fina Belize som vi har hört så mycket gott om, nu skulle vi komma och höja stämningen med vår charm!

Vi visste sedan innan att vi kommer behöva ankra en bit utanför hamnen eftersom det är så långgrunt, men jag blev ändå förvånad när jag kommer ut på däck efter några timmars sömn och Belize ser ut att ligga flera kilometer bort. Resonemangen gällande att det är nödvändigt med att ligga till ankars stärks dock ganska mycket när det fortfarande bara är nio meter djupt vid vår ankarplats, även såhär långt från land.

Det finns också bara ett sätt att komma till hamn på och det är via taxibåtar som går två gånger varje dag. En går vid 8:15 på morgonen och den andra går 19:00 på kvällen. Om man missar dem är de alltså kört och man blir fast på fastlandet, vilket inte är så bra. Taxin vi åkte med var en snabb motorbåt som såg på utsidan ut att räcka för cirka 8 personer, men som vi nu har lärt oss är ingenting omöjligt utomlands, så besättningen tryckte in hela 35 personer i det trånga utrymmet. Alltså två frivakter plus besättning. Efter det har jag blivit påmind om att man inte ska döma någonting endast på utsidan.

Väl i land tog det inte lång tid innan vi hade nått innerstaden. Det tog närmare bestämt cirka 9 minuter att gå. Just den dagen var det även festival på huvudgatan så musik, marknad, mat och catwalk förgyllde dagen.

Imorgon är det frivakt för babord igen. Förhoppningsvis är det fint väder och vi kan åka och sola på Caye Caulker som ligger utanför Belize. Vi får helt enkelt se vad morgondagen erbjuder.

Tack för mig! Vi har det bra!

Klara Kumler

Babord