Tjabaloba gänget!

Idag är det onsdagen den 11 december, ännu en underbar dag i Las Palmas, Gran Canaria och på nyfixade Gunilla. Som ni kanske hört, läst eller sett är vi i Las Palmas, närmare bestämt på ett varv vid namn Astican som ligger i nord-västra Las Palmas en bit utanför centrum.

Livet på Gunilla (tycker jag) är roligt, det är så mycket nytt! Nya platser som vi får besöka, nya rutiner att hitta och umgänge på nytt vis, klassen har umgåts relativt intensivt sedan vi började 1:an men nu är det på en ny nivå, dygnet runt!

Livet på varvet är intressant! Vi har under de 4 dagar som Gunilla legat här sett en stegvis förändring på henne. Den första hela dagen, måndag, togs båten upp på land och står fortsatt i en ställning högt över marken så vi är tvugna att gå upp för en hög spiraltrappa. Dag 2 påbörjade jobbet som gjorde att hela däcket blev dammigt av svart slipsand, de började blestra/slipa skrovet för att sedan dag 3 måla ny bottenfärg. Gunilla har fått en riktig uppfräschning!!! I min kropp och hjärna märks det dock inte alls att båten ligger på land. Då jag, som många andra blivit van vid det numera vardagliga gungandet och starkt kopplar det till alla platser på båten. Det gungar fortfarande för mig även nu när båten med 100 procents säkerhet ligger på land, så himla konstigt!!!!Jag kommer ibland på mig att stå och luta mig mot olika skott(väggar) eller ta emot mig i handtag då jag inbillar mig att det gungar till. Ganska skumt.

Livet i Las Palmas är skönt. Denna onsdag började kl 07.00 som de flesta dagar i hamn. Vi gick upp, åt frukost och sedan var det uppställning. Efter uppställningen bar det in mot den livliga stan och varma stranden där vi direkt satte oss på en bar och drack en god kopp kaffe i morgonsolen! Vi gick sedan längs strandpromenaden, badade, solade och spelade vollyboll i sanden. Därefter blev det en till kopp kaffe och efter det calamares till lunch på ett litet hak på ett av gathörnen. Så gott!

Imorgon lägger vi loss och ett sju dagars sjöben väntar oss!!! Och minimal sömn hehe

Sara Leffler, babord!!!!!!!!