Tomten strippar!!!

Julafton på Gunilla är inte riktigt samma sak som hemma. Dagen inleddes med vaktavlösning klockan 00:00 där den vanliga ”God vakt” hälsningen byttes ut mot ”God jul”.

Åtta till tolvvakten startade igång precis som vanligt på julaftonsmorgonen och två dagar för tidigt seglade vi in i ett sanddimmigt Kap Verde för att ankra. Klockan ett var det dags för jullunch och vi i Babord var lite stressade över om alla skulle hinna duscha innan dess.

Julbord på Gunilla vis går till så att bland annat köttbullar, rödbetssallad och västerbottenostpaj finns att plocka på sig i byssan (där man lagar maten). Själva måltiden åt vi i ett julpyntat stora mässen (matsalen där man äter när man inte är till sjöss).

Efter jullunchen var det dags för julspel där alla vakter (styrbord, brabord, midskepps) fick välja ut varsin scen ur kalle ankas jul och visa upp. Klockan tre var det dags att se originalversionen och det var väl då julkänslan gled in.

Självklart fanns också julklappsutdelning med på det späckade julschemat och under dagen fick man gå och lägga sin inköpta julklapp i säcken. Utanför nav hytten samlades alla elever och jultomten kom för att lotta ut klapparna. Jag fick en vattenpistol, en luftmadrass och hela kvällen trakasserade jag mina klasskompisar med vapnet.

När alla julklappar var utdelade hände något underligt. Tomten började långsamt klä av sig och vi tappade hakan i kör. Det var ett sånt där ögonblick när man absolut inte vet vad som komma skall, men det visade sig att tomtens nästa stopp var Hawaii. Med endast badbyxor och någon slags hula hula kjol hoppade han i havet och det var fritt fram för oss att följa efter.

Att fira julafton på Gunilla är absolut inte samma sak som att fira hemma. Såklart saknar jag mormors julkorv, farmors goa mat och att få åka skidor men en julafton kan man väl ändå offra om man som på ett tio veckors jullov får segla runt i värmen.

Ebba Karlsson, babords vakt