Tuff Atlant

En dag full av logistik 400 kontroller så allt är med i packningen, tråkiga avsked en massa hejdå kramar och till sist en välbehövlig nattsömn efter flera timmars resande.

Nu är det dags, nu är vi framme och det är nu man inser att man verkligen ska vara borta i två månader… Ja egentligen lite mer. Det är hytt 8 som kommer vara ens hem här på Gunilla och man försöker göra sig hemmastadd så gott det går. Det är nu man ska komma överens med sina polare kunna samarbeta och kompromissa samtidigt som ”vardagen” ombord ska fungera.

KiKi våran Dos är go och glad och verkar ha koll på det mesta, kanske inte när gubbarna på immigration säger att vi har fel visum medans jag som kanske har bristande engelska fick gå med Simon i sjöfart, så han kunde berätta vår historia om vad vi ska göra i USA. Fantastiskt ändå att hålla koll på 42 uppspelta ”apor” (som man med all rätt kan kalla oss när vi efter nästan två års väntan ska ut på vår resa igen.

Nu blir det tuffare än medelhavet (vår förra segling) trots att vi hade riktigt skitväder på den resan känns det som att Atlanten är snäppet tuffare. Med hamnar som Charleston, Bermuda, Azorerna, Portsmouth och till sist Öckerö känns det som om vi kommer få med oss en del minnen och häftiga upplevelser.

Tyvärr finns det inte så mycket att rapportera än om det vardagliga livet ombord men kommer säkert mer om några dagar.

Skepp o hoj på er där hemma så ses vi på midsommardagen på Björnhuvudet (Öckerö) och som vanligt kan ni följa oss på instagram (@instagunilla)

Emil Andersen

Sjöfart Babord den 17 april 2018