Turista runt i Barcelona

Idag har det varit en rolig dag med turistattraktioner på agendan; vi besökte la Sagrada familia och gick runt på Las Ramblas. På en sån här dag får man mycket gjort och det är inga tråkiga saker om man säger så, ingen vanlig skoldag liksom.

Idag har det varit en händelserik dag, jag har haft frivakt och det utnyttjades på bästa möjliga sätt. Dagen började som vilken annan dag som helst, med frukost och uppställning, jag hade dock fartygsvakt i morse när frukosten var så det betydde att jag fick purra alla. Det glömde jag av att jag skulle göra så purrningen blev lite oplanerad, de andra som purrar kommer in med någon nice låt och väcker oss lugnt och skönt. Jag däremot kom in, tände lampan och talade i hög ton (ropade) ”god morgon god morgon gänget”. Jag skulle väl säga att jag är nöjd med mitt utförande ändå.

Efter uppställningen var det dags för midskepps att gå på vakt och vi i babord blev lediga, jag och några kompisar var snabba efter uppställningen att boka biljetter till ”La Sagrada Familla”. Vi gav oss sedan ut på stan för att kolla runt lite innan vi vandrade vidare till katedralen.

Efter mycket om och men kom vi fram till katedralen. Det var en bit och gå så vi fick ta tunnelbanan, till slut förstod vi hur tunnelbanan fungerade och då kom vi rätt. Man såg La Sagrada Famila direkt när man kom ut från tunnelbanan och det fångade ens intresse direkt. Den var väldigt stor och väldigt cool. Det fanns så många detaljer på katedralen så man kunde stå på utsidan i en evighet och bara kolla på den. Vi stod där ett tag och sen bestämde vi oss för att det var dags att gå in. Insidan på katedralen uppfyllde inte mina förväntningar, den va inte så pampig som jag trodde den skulle vara men jag är ändå nöjd med besöket. Det är kul att ha varit där och det känns gött att kunna berätta att man besökt La Sagrada Familia, men dock känner man sig verkligen som en turist när man besöker sådana saker och likadant när man går runt i Barcelonas affärer.

Vi tog tunnelbanan tillbaka till Las Ramblas där vi skulle möta upp några andra kompisar men det gick sådär med det för de hade väldigt många planer. Allt slutade med att vi bara strosade runt på Barcelonas gator och sprang in och ut i massa affärer. Jag fick till och med mina kompisar att följa med mig in i massa musikaffärer, det var nog det roligaste idag för det jag saknar mest är min gitarr där hemma. Idag fyndade jag dock inget i affärerna men jag fick i alla fall köpt vykort (som den turist jag är) så dom ska skrivas och skickas till familjen, imorgon blir det brevlådejakt. Jag har köpt vykort i varje hamn men inte hittat någon brevlåda så imorgon är det nog dags att posta dem.

Nu är jag hemma på båten igen, jag var i tid hem och allt var bra, så nu är det pluggdags men tänkte nog ändå lägga mig och sova om en stund för jag hade tänkt att orka med en sån här dag imorgon också.

Andréa Olausson, Babord