Utflykt

Idag var vi på utflykt, utflykter är mycket uppskattat här på båten. Det är skönt att komma bort från båten ibland och att få se nya saker. Det blev ett besök i staden Valdermossa och en tur i en droppstensgrotta. Vi ska även lämna hamnen i 12 timmar ikväll, för att sedan återvända till hamnen imorgon bitti. Våran nya kapten har anlänt och även våran nya kock.

Tre dagar har gått här i Mallorca och det känns redan som vi har upplevt allt. Man vet vart närmaste mataffär ligger, shopping, restauranger, café osv. Den nya kaptenen och kocken anlände igår, ska bli kul att få lära känna dem.

Men, idag har vi vart på utflykt. Bussen hämtade oss prick klockan nio för att sedan ta oss till vårat första stopp, Valdermossa en fin liten stad högt upp mellan bergen. Det var en ganska stor skillnad på temperaturen i Valdermossa från skillnad till i Palma, de var mycket kallare i Valdermossa. Men trots temperaturskillnaden hade vi jättekul, det fanns en marknad med både kläder och mat där många köpte en hel del frukt.

Jag och tre andra tjejer (och typ hela klassen) hittade världens godaste glasscafé där vi satte oss. Efter de va det dags att gå tillbaka till bussen för att åka vidare till nästa ställe, Droppstensgrottan!

Droppstensgrottan låg nedanför bergen en bit bort, så det tog en stund att åka dit.

Grottan var riktigt cool, med kalkstenar formade som spjut hängandes i det höga tacket och uppstigande från marken. Guiden berättade att stalaktiterna och stalagmiterna växer ungefär 1 till 3 cm per 100 år.han berättade också att om tar på stalaktiterna och stalagmiterna slutar dom att växa för all framtid. När vi kom ut ifrån grottan var det dags att åka hem till båten.

På båten berättade kaptenen att vi måste lämna hamnen i 12 timmar för att kunna ligga en dag till i hamnen, säger dom som bestämmer i hamnen…

Så just nu 17:00 håller vi på att lägga loss och gör oss redo för att åka ut. Tur för oss i styrbord har vi frivakt och behöver varken arbeta eller vara uppe i natt.
Det va allt för denna dagen.

Irma Kasper NAS1720