Utflyktsdag

Idag har jag svettats, haft på mig tvångströjan och kollat på byggnader.

Efter uppställning samlades samtliga elever och DOS spå kaj för att vi skulle på utflykt till Sintra. Vi började sedan gå i rask takt igenom hela Lissabon till tågstationen där tåget var knökfullt vilket innebar en 45 minuter lång resa, ståendes nära omringad av svettiga turister. Vi klev av tåget precis som alla andra resenärer och det var människor överallt vilket innebar kö och trängsel. Vi klev sedan på buss som tog oss upp för ett berg med ett fort och ett slott på.

På tillställningar som dessa är det tvångströjan som gäller (Gunillapikén). Man kan jämföra det med dagis då man blev påtvingad en reflexväst för att inte bli borttappad. Pikén funkar nästan på samma sätt bortsätt från att man också ser representativ ut samt väldigt formel. Hursomhelst så är dessa pikéer mörkblå och när det är 28 grader varmt, solen skiner och man tvingas gå upp för långa backar, blir tröjan något fuktigare och illaluktande än när man tog på sig den på morgonen innan uppställning. Detta upplevde jag idag men det är helt okej för utsikten var fin trots den långa vägen upp och slottet var otroligt häftigt vilket gjorde det väl värt det.

På eftermiddagen var vi tillbaka på båten där vi möttes av den smutsiga vaktstyrkan som städade. Jag slängde i mig maten som serverades och stress-gjorde-mig fräsch igen för att gå ut igen. Jag avlutade min kväll på en uteservering med utblick över Lissabons industrihamn där man även kunde se Gunillas tre master. Jag och mina vänner drack en milkshake medan vi såg solen gå ner över containerbåtar, andra segelfartyg och fiskebåtar. Som man gör med vänner, satt vi och pratade om allt mellan himmel och jord som avslutade dagen på ett mycket bra sätt.

Julia Brandberg, midskepps