Utflykt till The Eden Project

Idag är det den 20 maj och idag är det även min tur att skriva Blogg. Detta var min dag på The Eden Project. The Eden Project som ligger i Cornwall är en ett stort växthus byggt på ett ställe där det har varit ett ler brott, men som nu har fixats till och gjort möjligt för växter att leva på. Det har även byggts ett stort växthus, det största växthuset i världen. Det byggdes för att bevisa att vi människor kan göra förändring, genom att transformera ett gammalt färglöst ler brott till ett vackert ställe med färgglada exotiska växter och mängder med pensionärer.

”Klockan är 7:00 och det är Frukost om en kvart” säger killen som purrar oss idag. Jag minns inte vem det var för jag var så trött. Jag låg kvar i min varma säng då den var lockande än den fuktiga knäckemackan som blev min frukost den dagen. 7:55 är det uppställning och alla ställer upp sig i tiden. Det regnar på oss men som tur var så pratar Dosen och Kapten inte allt för länge.

Men idag är det inte någon vanlig vakt dag för eleverna på Gunilla, för just idag ska vi på en utflykt till The Eden Project. Bussen hämtar upp oss och efter en timme är vi framme. Vi möts av en trevlig man som ska berätta för oss vad det är för ställe vi egentligen har hamnat på. När han hade pratat klart var vi fria att utforska de kolossala växthusen. I det första växthuset var det torrare klimat. Det såg ut lite som att man hade hamnat i Grekland. Jag såg den största citronen jag skådat i hela mitt liv. Den måste ha varit lika stort, om inte större än hela mitt huvud! Efter att vi hade kollat klart på det första växthuset gick vi vidare till nästa enorma växthus. Detta växthus hade växter från regnskogen i sig och som ni nog kan gissa var det väldig varmt och härligt där inne (mycket mer trivsamt än en kall hytt tidigt på morgonen). Inne i de båda växthusen fans det även mängder med konst som berättade olika historier från länderna som de olika växterna kom ifrån. Det fans mängder av väggmålningar och statyer.

De flesta av oss hade dock förväntningarna av möjligtvis fler djur. De djur som fans var några småfåglar, samt mängder med kryp om man kollade noga. Men vi trodde att vi kanske skulle fått se en apa eller två. Trotts detta var det ändå en väldigt rolig dag på The Eden Project.

Klara Andreasson