Utflykt till vetenskapscenter

Efter 6 timmars sömn blev jag purrad inför en lång arbetsdag i byssan. Efter att jag hade ramlat ner från min koj på övre våningen och klätt på mig så anslöt jag mig till de andra backisarna.

Vi startade dagen med att förbereda frukosten och diska. Att 55 tallrikar kunde vara så tunga är något man inte vet förän man testar och inser att det skulle vara omöjligt att ta alla samtidigt. Efter frukosten var undanplockad och diskad så var det dags för alla naturelever och en sjöfartare att börja packa inför dagens "efterlängtade" utflykt.

Även om jag hade kunnat hitta på roligare saker att göra i malaga än att gå på ett vetenskapscenter så innebar det att jag fick ta en paus i byssan vilket var uppskattat efter allt slit. När alla var packade och klara så gick hela gruppen i ett led genom Malagas numera bekanta gator. När det kändes som att en evighet hade passerat så sa Kiki att vi var halvvägs där. I 50 minuter hade vi vandrat längs uttorkade floder och i smutsiga gränder endast för att komma fram till vad som kan ha varit världens minsta vetenskapscenter.

Besvikelsen var överväldigande och fick flera elever att fälla tårar. Även om innehållet i presentationen om elektricitet var välgenomtänkt och bra så var engelskan inte det och vi var antagligen äldre än målgruppen för presentationen då man redan hade sett de mesta av materialet innan.

Efter vi hade ätit vår matsäck som kocken Malin hade förberett så återvände vi till gunilla där byssan väntade på mig. Arbetet i byssan flöt på snabbt och inom kort så hade jag och Ella satt oss på däck med varsin kopp te. Det var slutet på min dag, på det stora hela så var det en 10 av 10.

Per Bonde