Vaktbyten och kanelbullar

Idag skulle egentligen vara en helt normal hamndag här i Portsmouth. Styrbord skulle ha vakt och de andra två vakterna skulle få springa i land för att hitta på vad de nu kände för. Jag som är i midskepps skulle få ha min frivakt idag och få shoppa lite.

Några i min vakt hade bestämt sig för att boka en resa till London kvällen innan. Det var ganska dyrt så jag tänkte att jag skulle stanna i Portsmouth istället, men när jag hörde att en styrbordare som hade vakt när London resan skulle ske så gärna ville åka med så bestämde jag mig för att byta plats med denna personen.

Så väl på morgonen så stod jag där på uppställningen med en ny vakt medan min riktiga vakt gör sig iordning för att lämna båten och hoppa på ett tåg till London. Det kändes nästan att jag hade fått ett landgångsförbud och kunde därför inte gå i land men kom sedan på att jag kommer ha frivakt imorgon istället.

Det var väldigt kul att få arbeta med en ny vakt. Man lär sig nya saker och det är väldigt trevligt att få prata med lite nya människor när man sitter och slipar vantskruvar. Styrbordsvakten var trevlig mot mig och jag hade en riktigt rolig dag med mycket sol konstigt nog.

Vi blev även besökta av ett annat skolskepp från Sverige. ”Älva” hette båten och var en tremastad skonare. Besättningen bestod av elever i våran egen ålder som precis hade avslutat sin seglats. Vi bjöd på fika i form av kaffe och kanelbullar och visade runt på Gunilla.

Dagen avslutades med en god middag med gött folk, alla på bra humör och nöjda över ett gott arbete.

Puss å hej, leverpastej

Oliver, midskepps/styrbord