Wha gwaan?

Vi har äntligen kommit fram till Jamaica, som vi väntat!

Vi som har haft frivakt rusade i land för att få börja upptäcka detta nya spännande ställe. Trots att jag och några till tänkte promenera de få kilometerna in till staden överöstes vi snabbt av alla taxi-gubbar och gav vika för en taxiresa med reggaemusik. Eftersom vi alla har olika ”cravings” efter några dagar till sjöss letade vi oss allra först fram till en matbutik med hjälp av lokalbefolkningen. Där kunde vi köpa de drickor och tilltugg vi saknat och begav oss sedan till stranden. Turkost vatten, vit sand och vackra träd med jamaicaner i alla åldrar under var det som mötte oss. Bad, sol och nyfikna jamaicaner underhöll oss i ett par timmar.

När vi började bli trötta och hungriga begav vi oss på promenad för att hitta någonstans att äta. Vi hittade en restaurang med fin utsikt över vattnet och solnedgången. Jag passade på att pröva den jamaicanska kryddan ”jerk” i form av en sås på en hamburgare. Den var stark, men god! Vi träffade sedan på några andra från klassen och åkte tillsammans hem till Gunilla i en minibuss.

Efter en dag med mycket dofter, intryck och spännande kultur njuter jag av en kopp te på backen. Hoppas ni har det bra där hemma och njuter av den svenska våren ;)

Kramar från Julianna Westerberg

Styrbord