46 fotsteg

Guiden ber oss räkna tyst för oss själva antalet fotsteg vi tar tills han säger stopp. Vi gör som han säger och får lite olika antal steg. Sträckan vi mäter upp är den som skiljde två världar under tiden då platsen vi besökte var ett koncentrationsläger.

Vi tillbringar dagen på KZ Neuengamme som var ett koncentrationsläger under andra världskriget. Vi guidas runt av två guider i två olika grupper. Vår guide Marco har precis berättat om hur fångarna levde i helvetet medan SS-vakterna fick levererat det de behövde till sina bostäder bara 46 steg bort. Det omänskliga som pågått här blev ännu mer påtagligt.

Eleverna är tappra i den 30-gradiga värmen. Det är lika varmt inomhus i utställningen som utomhus när vi söker upp skuggiga platser då Marco ska berätta om vad vi ser. Hans berättelser utgår från det eleverna plockat upp från utställningen och behandlar ämnen som död, kommunikation, hunger, motstånd och samhället runtomkring. Värmen gör historierna om livet i lägret bara mer påtagligt. Utställningssalarna vi just besökt hyste 500 fångar i varje och i varje plan fanns fyra salar. De långa raderna med sten som ska symbolisera de rivna barackerna känns oändliga när en tänker på alla våningssängar som de rymt.

Uppgiften i historia hittar vi många ingångar till. Den handlar om vilken historia som berättas här och hur den påverkar vår syn på oss själva, på nutiden och framtiden. Guiden pratar om hur varje ny generation måste ställa sina egna frågor till historien och lära av den. Vi hör också om vår egen greve som var här och räddade skandinaver med de vita bussarna, men även här finns frågor att ställa. För de som räddades måste andra offras. Behovet av hjältehistorier är alltid som störst direkt efter ett krig, det är först med nya generationer nya frågor ställs.

Vi avslutar dagen med att lägga ned en vacker blomuppsättning vi har haft med oss. Det blir en fin stund vid den uttrycksfulla statyn gjord av en kvinnlig överlevare från ett annat av dessa helvetesläger. Sedan tar vi bussen hem till Gunilla igen.

Allt gott ombord!

Brita Malmcrona