48 h Frankrike

Efter kalla hav och öar nådde vi det kontinetala Europa och fick en smak av Frankrike. Créps, bakverk, korv och ost prövas i denna lilla men mysiga stad längst ut på Contentinhalvön.

Efter sol kommer regn och efter motvind blir det medvind och med fulla segel korsade vi Engelska kanalen och det var precis att vi hann beslå seglen innan lotsen tog oss in i Cherbourgs inre hamnbassäng. Fantastiska vågbrytare skapar ett mindre innanhav där Napoleons flotta en gång låg i skydd för havet och den brittiska kontinentalblockaden.

Vi hade en stor publik längs kajerna när vi stävade in och marginalen på sidorna av fartyget var kanske två meter. Det är intressant att se koncentrationen hos den elev som styr på kaptens order. På kajen stod två tidigare elever och tog tamparna och väl förtöjda strömmade flertalet ut för att njuta av sol, kaffe och något sött.

Vårt stora mål i hamnen var att besöka stränderna för landstigningen i Normandie. Vi har haft genomgångar under lektionstid och satt in öppnandet av en andra front i Europa i ett historiskt samanhang. Vi behövde bara en buss, jag skulle vara guide. En sån dröm som historielärare! Jag tänker att saker alltid löser sig! Om jag pratar med någon som jag möter så kommer det slutligen finnas en lösning på eventuella problem. Allt från privata båtplatser, till arbete eller utflykter. Att därför mötas av nekande svar från två etablearde parter i hamnen var lite för mycket på en och samma dag. Alla bussar var uthyrda till ett kryssningsfartyg. . Det fanns ingen lösning. I alla fall inte för en grupp på 40 personer! Så nära men ändå så långt borta.

Det blev istället en lugn dag i Cherbourgh med studier, utflykter upp till klippan och befästningarna som överskuggar staden, picknickar och ännu fler créps. När vi samaldes till en fantastisk fisksoppa klockan 18.00 som våra kockar hade lagat till så var det dock en hel del leenden runt borden. Stämningen senare på kvällen är lugn och glad. "Man skall inte segla värdshus förbi" tänker jag lite kort. Men kanske är hela resan ett värdshus i sig? Det är helt enkelt fantastiskt att bara ligga till kaj i en mindre fransk stad i 48 timmar.

David Mellberg DOS