7+6+1 = 11?

Igår blåste det rätt bra, vi seglade söderut vindar i upp till 15 m/s och fick själva en fart på 6-7 knop under en längre tid. Vi passerade också ögruppen Selvagens men utan att kunna se dem – på ca 70 km håll syns bara riktigt höga bergsöar – men det är inte många som får besöka dem alls. Sakta men säkert avtog dock vinden i styrka och strax efter kl 04 nu på morgonen hade befälen bestämt att det var dags att sätta igång dieselmotorn igen.

Jag var ändå hyfsat vaken så det var lika bra att gå upp. Vintergatan som kvällen innan målat delar av himlen i smakfulla nyanser var nu ljusdränkt i en stark halvmåne. Karlavagnen och Orion var inte alls där man brukar kunna se dem, men stjärnan Canopus som jag inte sett på minst 14 år var rakt nedanför Sirius. Planeten Venus var uppe, och jag försökte få tiden att gå. Plötsligt var klockan runt halv sju och jag insåg att Venus var högt uppe med två ”stjärnor” längre ner – en av dem kunde vara Merkurius! Detta måste kollas bums. Resultat: den nedre vänstra var Merkurius. Kul! Några andra elever och besättning fick också se den.

En av mina kollegor på Öckerö hade skickat ett exemplariskt upplägg för franska, som jag ville göra något bra av. En god början är att ha en bra vaktledare som kan franska – check! Felix är själv från Frankrike så det gällde ”bara” att sätta in honom i uppgiften och jaga rätt på de elever han skulle ha. Alltså: göra en lista och bocka av. Det är inte alltid vi har så lämpliga vaktledare på ett ämne så det gäller att passa på.

Vad mer? Jag måste börja med hamnschema för La Palma… det som ”borde” ha tagit 7+6+1 dagar (Tarragona-Cádiz = 6 dagar, Cádiz-Teneriffa = 7 dagar och Teneriffa-La Palma = 1 dag) har hittills tagit oss till 10:e sjödagen. Imorgon vid 8.30 börjar sjödygn nr 11, men bara några timmar senare torde vi ligga för ankar i Santa Cruz de La Palma! Så har ni barn ombord som börjat skicka SMS och liknande beror det på att vi kommit tillräckligt nära från Teneriffa för att mobilmasterna ska börja ge täckning igen.

Vi har lite olika elever ombord, vissa har satt fart från början medan andra börjar ordentligt först när deadlines närmar sig. Som i ett nafs har aktiviteten ökat rejält. Som utbildningsledare önskar jag förstås att det vore jämnare och att arbete sattes igång tidigare, men för vissa har verkligen sjösjukan slagit hårt. De har behövt en hel del tid för återhämtning efter arbetspass dag och natt.

DOS/Daniel Tingdahl