Åka båt

Det är väldigt mycket båtåkande på denna resa. Inget konstigt med det tänker du som läser, ni är ju ändå ute och seglar.

Fast jo, vanligtvis när man är ombord så har vi våra seglingsben och sen är vi hamn ungefär sex dagar för att sen segla vidare. Men hittills har vi åkt väldigt mycket båt. Andra båtar, inte T/S Gunilla.

Två hamnstopp i rad har vi haft taxibåtar som tagit oss till kaj. Varje dag blir vi upphämtade av taxibåtar för att kunna ta oss i land och sen kör de tillbaka oss till vår båt lagom till middagen. I den här hamnen har de flesta befäl och elever även åkt en tredje båt, nämligen till Caye Caulker. Väldigt mycket båt helt enkelt!

Efter några härliga dagar i Belize City ska vi ut och åka båt igen. Ca tio timmar tar det att segla till Tobacco Caye och Reef´s End, där ska vi ankra utan att förstöra korallreven och sen blir det mer båtåkande. Våra båtar och minst en båt från Reef´s End kommer att köra skytteltrafik för att alla ska komma iland på den lilla paradisön. Det kommer att bli fantastiskt!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utblidningsledare