Anlänt till Progreso

Det var magiskt att se T/S Gunilla närma sig kaj på andra sidan jorden.

Efter att ha rest i nästan ett dygn från Göteborg är det en väldigt speciell känsla att stå på kajen i Mexico och se T/S Gunilla och en massa vinkande elever närma sig på håll.

Både T/S Gunilla med elever och besättning och jag har nu anlänt till Progreso. Det var verkligen härligt att se dem alla igen! Känns både som alldeles nyss och längesedan Brita och jag vinkade av dem på Landvetter.

Efter en massa pappersarbete fick de två vakterna, babord och midskepps lov att lämna båten. Styrbord hade vakt ombord. I Progreso ligger hamnen längst ute på en pir. För att ta sig in till Progreso behöver man ta taxi, eftersom man inte får gå på piren. När det ligger kryssningsbåtar i hamnen går det bussar, men just nu ligger vi själva här. Även Anne-Li och jag gick i land. Efter att ha ätit lunch längs med strandpromenaden strosade vi i Progreso innan vi tog taxi tillbaka.

Även i morgon är en dag utan inbokat program och Anne-Li och jag ska jobba vidare med överlämning m.m.

Nu har jag landat i min koj i lotshytten där jag bor till Anne-Li åker hem och det känns ganska gott att strax få sova första natten ombord.

Allt väl ombord hälsar

Katarina Lindgren