Äntligen fast mark under fötterna…igen!

Som jag tidigare nämnt gick sista delen av vår Atlantsegling snabbare än beräknat och vi kom alltså fram redan i går förmiddag. Det innebar ett helt dygn extra för mig att förbereda återstoden av veckans aktiviteter. Med facit i hand inser jag att denna bonustid är guld värd här på Grenada, där man helt enkelt är tvungen att skynda långsamt.

Jag som älskar att röra på mig, och som tycker att stillasittandet på Gunilla är det enda negativa med seglingen, ser alltid fram emot långa härliga promenader när vi närmar oss land. Men trots att vi alltså varit här i nästan två dagar har det inte blivit så mycket bevänt med motionen. För det första är det alldeles för varmt, för att man ska orka ta i, och för det andra har mina uppdrag tagit längre tid än väntat.

Väntat har jag nämligen gjort rätt mycket under dagen, först på de båda skolorna som eleverna ska besöka i slutet av veckan, och nu i kvällningen på de två män som skulle kommit på middag klockan sex. Den sistnämnda väntan varade bara en halvtimme och den kunde jag ta tillvara, genom att bland annat påbörja denna blogg. Väntetiderna på de båda skolorna varade kanske inte så värst mycket längre men de utspelade sig i bastuvärme och utan AC! Det kändes nästan som om det fanns en baktanke med dessa ogästvänliga väntrum, åtminstone när det gällde de, till synes skamsna elever, som frekventerade dess platser. Det var nog helt enkelt meningen att de skulle sitt där och svettas, och kanske begrunda en och annan missgärning, innan de kom i kontakt med rektorn!

Nåja, i mitt fall var mötet med rektorerna enbart av positiv karaktär och på ”hemvägen” till Gunilla gick jag därför in på ett bageri, för att fixa något att fira den lyckade planeringen med. Valet föll på en lite grövre muffins som visade sig vara både saftig inuti och samtidigt lite lätt knaprig på ytan. Dess ”matighet” påminde lite grann om banankaka, även om någon sådan frukt inte fanns att finna i muffinsen. Däremot innehöll den både lite russin, nöthack och cocos, utan att någon av dessa ingredienser dominerade. Alltsammans bidrog således till en tämligen angenäm smakupplevelse.

KiKi Åstrand

utbildningsledare