Äta bör man…

Med risk för att mina tidigare bloggar om godisätandet här ombord har gjort att ni där hemma tror att SA1720 går runt på enbart socker och färgämnen, ska jag nu försöka reda ut det här med ätandet.

Det är nämligen ätandet i sig som är grejen med denna klass. Mat, godis och kakor är det som kretsar kring gänget från morgon till kväll.

Jag brukar släntra över till byssan vid 7-tiden för att dricka en svart kopp kaffe och hänga lite med backisar och vakten som blivit purrad. Det är här det börjar! Med ett stort bett av smörgåsen i munnen frågar någon: Vad blir det till fika? För att ni där hemma inte ska tro att detta är en engångsföreteelse ska ni få några fler exempel. Den sista pastan från lunchen har inte lämnat tallriken innan någon frågar: Får vi sötfika idag? Eller, vad blir det till middag? Hela tillvaron ombord kretsar kring mat och ätande. Efter en avslutad måltid återgår några till vakten medan andra kommer ner till mig i stora mässen för att ha lektion. Där och då är det lätt att tro att måltiden de nyss åt har lämnat magen nöjd och glad, åtminstone för en stund. Ack så fel! Har du några popcorn kvar? Kan jag få byta det här kakpaketet mot choklad? Det finns inget stopp i dessa elevers magar, inget stopp alls.

Nyss serverades pannkakor till 3-fikat och en stackars backis trängde sig ut ur lilla mässen med ett tyst: Det är kaos därinne! Hur många får man? Kan jag få en av dig om du inte orkar? Jag öppnar dörren ut mot däck när jag hör någon ropa med pannkakor i munnen: Det blir korv med bröd till nattfika! Ett jubelvrål hörs över hela båten! Glöm då inte att det serveras middag däremellan. Idag blir det lax med rostade rotfrukter och någon sås med fransk touch! Äta bör man….

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare