Att segla i motvind

Skall vi gå in i Falmouth, falla av och gå mot Bretagne, finns det en bra kaj i Plymouth, nej vi fortsätter att stampa på mot Cherbourgh. Att gå för motor är inget roligt men vi har ingen bra vind i sikte!

Vi stampar på mot vind, vågor och ström. Siktar på att hitta lä bakom halvön vid South Devon. Vinden kommer lägga sig men fortfarande från fel håll. Vi har vid minst två tillfällen seglat i tio timmar för att se hur vi passerar samma position igen när vi bytt hals. Full fart ut engelska kanalen med fyllda segel byttes snabbt till motor och stånkande mot engelska kanalens samlade kraft.

Är det då viktigt att koma fram och varför? Vi har många samtal kring den frågan på båten. Som DOS kontaktar jag skolor, museer och andra kontakter i förväg och även om jag söker marginal med hänvisning till vindar så tar det emot att maila en tredje gång och ändra tiden. Samtidigt så bränner vi en mängd diesel för att komma fram. Hade vi valt en annan hamn så hade vi kunnat segla dit.

Eleverna bygger samtidigt upp förväntningar på vissa platser och vi läser på och arbetar med skoluppgifter bundna till en specifik plats. Landstigningsstränderna från 6 juni 1944 finns bara i Normandie! Vi kan inte hitta samma känsla på en strand i England. Det är inte stranden som gör platsen det är det historiska sammanhanget.

Just nu ser vi motvind i engelska kanalen i mer är en vecka så kanske lika bra att ta motorn till hjälp då vi även behöver hinna fram till Rotterdam den 20 September. Det är inte bara skolan som har ett syfte i hamnarna. Rotterdam är hemstad för vår kapten, Hans och med hans och andras kontakter så skall fartyget utrustas och reservdelar fyllas på för årets alla resor.

Så just nu är vi Öckerö Motorgående Gymnasieskola, men så är det att segla 2022. Vi har inte riktigt möjlighet att anpassa oss efter vindarna fullt ut. Vi kan inte avsluta seglingen i Rotterdam eller La Coruna. Men visst hade det varit en dröm att segla efter vinden och upptäcka längs vägen. Välja hamn efter väderprognosen! Frihet fullt ut! Och kanske är det möjligt när vi hittar en bra balans mellan planering och frihet! En sjöman kommer ner hen kan!

David Mellberg DOS