Avgång nummer två

Det blev väl något bakvänt med starten på den här resan. En timmes segling för att ankra i över två dygn. Och dessutom hade vi seglat norrut.

Ombord får vi lösa sådana situationer och då menar jag inte att fixa själva reservdelen som egentligen var problemet, utan det är allt annat som ska hända enligt våra rutiner. Det blir helt enkelt lite förvirrat med sjövakter som ska jobba trots att vi ligger stilla i vattnet och lektioner som inte brukar hållas på första sjödagen, men är vi egentligen till sjöss om vi ligger still? Ni hör själva, här får man tänka till!

Nåväl, det har varit fina dagar här på Källöfjorden. Vi har fått mycket gjort, både under och på däck. Ni som följer oss på #instagunilla har sett våra nya fina segel. De sitter upp nu. Dessutom har vi gjort studieplaneringar. Samtliga elever har visat upp en plan för sina uppgifter i 8 ämnen, 5 hamnar och på 5 seglingsben. Sedan är det mitt jobb att se till att det finns möjlighet att genomföra uppgifterna, på lektioner och i hamnarna.

Avgång nummer två blev alltså av idag på förmiddagen, när reservdelen anlänt och monterats. Med vind i seglen svischade vi förbi skolan där lärarna stod och vinkade. Samhällsettorna vinkade glatt från Öckerö färjeläge. Vi tror att de var glada, för vem skulle inte vara det? Det var ju deras blivande hem som seglade förbi. Men dit är det ju flera månader. Nu är det vi som är på Gunilla. Och vi trivs bra med varandra, så långt. Det blir nog fler utmaningar än en trasig ventil framöver, men de löser vi tillsammans.

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona