Bad i atlanten och med kurs mot Skottland

Vår seglats mot Azorerna har påbörjats sedan två dygn men denna gigantiska balja vid namn Atlanten ligger i det närmaste stilla och utan vind i seglen tvinga vi till motorsegling under större delen av det första sjöbensdygnet. Då beslutade kapten om ett tillfälligt stopp…

Dag 27 - Avgångsdagen
Vi har lagt oss på en mer nordlig kurs än den kortaste vägen anser lämpligt. Anledningen är att vi jagar de lågtryck som finns norr om oss och som rätt utnyttjade kommer att ge vind i seglen mot Azorerna. Vi har hittills försökt segla men endast nått 2-3 knop så vi började ganska snabbt ”motorsegla”, dvs. gå för motor men fortfarande med en del segel satta. Vår kurs är i riktning mot norra Skottland och vårt navigationssystem säger oss att vi är framme på Azorerna den 10:e juni om vi fortsätter i detta tempo.

Då vi ändå inte går så snabbt framåt beslutade kapten om ett tillfälligt stopp. Ett stopp för rekreation i form av hopp poopdäck ned i atlantens 24 gradiga djupa vatten. En fantastisk känsla att hoppa ned i det varma vattnet med vetskapen om de stora djup som finns under dig. Eleverna och befälen flockades vid avhoppet och med goPro-selfie-pinnarna i högsta hugg förevigade eleverna sina mer eller mindre spektakulära hopp från däck.

Dag 28 – Fredag
Lektionerna har startat igång och eleverna har utvärderat Bermuda som studie- och rekreationshamn. Det står klart att eleverna har uppskattat att få sola och bada och befinna sig i en liten stad som St George. De upplever att de fått ladda batterierna inför det långa sjöben som väntar. För tillfället arbetar natureleverna med sina kemi-rapporter för de vattenprover som togs i Everglades och Charleston samt i marinbiologi med att försöka artbestämma fem organismer de filmat under snorklingen. Sjöfartseleverna arbetar med bruksanvisningar och smygningar ombord.

Dagen avslutades för dosens del med kortspel i stora mässen tillsammans med andrestyrman Oskar och fyra elever. En bra dag och jag tror att vi snart ska kunna stänga av motorn och segla igen.

Jonatan Hedberg – DOS på T/S Gunilla