Begränsat tillfälle till egna studier

Nu har vi varit hemifrån i exakt en månad, alltså 30 dagars möjlighet till studier av utländska bakverk, och ändå har jag bara hunnit med ett fåtal. Men vad ska man göra när det bjuds hembakt sötfika stup i kvarten?

Även om jag är fullt kapabel att sätta i mig två olika sorters bakverk på samma eftermiddag, så föreligger ju risken att smaksinnet kontamineras och omdömet grumlas, med den påföljd att undersökningens validitet kan komma att ifrågasätts. Därför lät jag även idag mitt lilla förråd av undersökningsmaterial ligga orört, i väntan på en dag utan exempelvis sådan banankaka med vaniljsås som idag störde mitt fokus.

Med elevernas studier verkar det tack och lov gå lite bättre! Idag blev några av dem klara med sina fysikhäften medan andra satt och filade på korallrevsrapporter eller läste engelska romaner. Förutom studier ägnar eleverna som vanligt åtta timmar varje dag åt navigation och diverse underhållsarbete.

Vi har med andra ord kommit in i någon slags vardagslunk, som inte bryts av så värst mycket annat, så länge havet breder ut sig åt alla håll. Då kan ju till och med något så trivialt som ett annat fartyg långt borta vid horisonten te sig riktigt spännande…

KiKi Åstrand

utbildningsledare