Besök i Sevilla

Det sägs att även gamla hundar kan lära sig sitta och en variant på det ordspråket skulle kunna vara att även elever på Gunilla kan lära sig komma i tid till uppställningen.

Idag blev det beröm av kapten och det kunde slås glas någon minut tidigare än normalt. Hoppas detta håller i resten av resan bara, och nästa.

Direkt efter uppställningen bar det iväg med buss till den anrika staden Sevilla. Det som är bra med buss är att eleverna får extra sovtid som de inte skulle få annars. Det kan de ju förvisso även få ifall de går och lägger sig tidigare, men det fungerar ju bara i teorin så därför kan det vara skönt med en busstur på morgonkvisten då och då.

Sevilla är fantastiskt vackert och efter att vår chaufför Oscar släppt av oss blev det en kort promenad genom förtjusande gator, parker och vackra hus. Stadsbilden förskönades även av hästdroskor, men när man tänkt ett extra varv och ser hästarna som står fastbundna i värmen med skygglappar och en liten påse att bajsa i i timtal är det inte längre så glamouröst.

En kort promenad senare anlände vi torget utanför katedralen och det kungliga palatsen Alcazar där vi mötte upp guiden Sergio som efter biljettfixande visade oss vägen genom palatset och berättade om alla ”de mest viktiga” sakerna som vi gick förbi. Det fanns jättemånga saker som var ”de mest viktiga”. Förutom palatset, eller palatsen om man ska vara noga, fanns där en jättestor trevlig parkliknande trädgård fullt med fontäner, änder och en påfågel. Det sista var bara något guiden sa, jag såg den tyvärr inte själv, men änderna var söta. I parken tog vi även en kort lunchrast. Det fick bli lite i smyg för tydligen fick man inte äta medhavd mat där inne.

Efter denna rebelliska gärning tog vi oss vidare till katedralen i Sevilla. Den är byggd på en moské från den tid morerna hade kontroll på Iberiska halvön, och vissa delar som tillexempel ett av minareten behöll man. Det kan man ju förstå, det måste vara superjobbigt att bygga ett högt stentorn. Enligt legenden red även kung Ferdinand III upp för tornet på sin häst när han erövrat Sevilla och kastat ut morerna. Efter att själv ha traskat upp till toppen var det inte så svårt att begripa varför han tog hästen, även om det är synd om de arma krakarna i värmen

När vi sedermera satte oss på bussen tillbaka till Cadiz slog någon av strömbrytaren och alla elever hamnade direkt i komaläge igen. Detta var egentligen bara positivt då det spanska landskapet hade mycket att önska vad det gäller skönhet och eleverna kunde vila upp sig ordentligt inför de stundande städdagarna ombord.

Over and out…

Johan