Bland doft och odör

Vår lugna avresedag har följts av ytterligare två behagliga dagar på vattnet. Jag skriver vattnet i stället för havet, eftersom större delen av gårdagen tillbringades på Kielkanalen, bland betande boskap, simmande svanar och gödslade åkrar. Stanken av det sistnämnda är annars inte så vanlig här ombord.

En långt vanligare lukt är den som spridits idag, då eleverna haft fullt upp med att tjära i riggen. Några av dem har beklagat sig över den starka odören medan andra tycker att det doftat gott. Något som dock alla var rörande överens om, var att aromen från de nygräddade bullarna, och sedermera de härliga semlorna, var enbart njutbar. Tack och lov kom önskan om semlor mitt i september från dagens födelsedagsbarn utan krav på någon efterföljande fastetid!

Under denna för övrigt lektionsfria söndag, fick vi dock en kort föreläsning om väder och vind. Det var överstyrman som visade exempel på olika vädersajter till sjöss och förklarade hur de skulle användas. Mycket grafiskt och lärorikt!

Dagen avslutades med ett vinnande koncept från förra resan, nämligen söndagsbio på focken. Eftersom vi var tvungna att vänta på att det blev mörkt, innan filmen kunde starta, hade det tyvärr hunnit bli ganska kallt i salongen. Men det var i alla fall en tapper skara biobesökare som njöt av filmen Moana under den stjärnklara himlen.

KiKi Åstrand

utbildningsledare