Cirkeln nästan sluten

Om någon undrar hur vi har det så här sista dagen till sjöss, så blir svaret att det går i vågor, både bildligt och bokstavligt. Det verkar som om cirkeln är på väg att slutas vädermässigt, eftersom det nu blåser och gungar ungefär lika mycket som när vi lämnade Europa i höstas.

Bildligt talat går det också upp och ner, i alla fall känslomässigt. Eleverna pendlar mellan hemlängtan och separationsångest, vilket kanske inte är de allra bästa förutsättningarna för studier, även om de gör så gott de kan. Det finns nämligen fortfarande uppgifter som behöver slutföras och i morgon bitti ska vi enligt plan lägga till i Downtown Miami.

Därpå följer några intensiva dagar med packning, avslutningsmiddag och slutstädning, innan vi tar flyget hem. Självklart är ungdomarna även måna om att få gå iland och planerar just nu för olika utflyktsscenarier beroende på den hamntid de kommer att tilldelas. Det pratas om second handbutiker och köpcentra och hur man ska få hem allt nyinköpt. Jag har i alla fall bestämt avrått dem från att packa i sopsäckar, vilket de själva föreslog! De får nämligen ha med sig sammanlagt 50 kg packning, fördelat på två incheckade bagage och ett ”carry on”. Vi får väl se hur de löser detta angenäma ilandsproblem!

KiKi Åstrand

utbildningsledare