Dagen D

För de allierade var överfarten och landstigningen i Normandie beroende av en sak: vädret. Staben hade skickliga meteorologer som levererade väderprognoser för att hitta en lucka i det oväder som rådde. Överraskningsmomentet var viktigt så därför måste man passa på.

Nu ska ju inte vi iväg på ett fullt så avancerat uppdrag, men situationen är lite densamma. Vi har inga meteorologer ombord, men väl olika väderkällor som levererar rapporter var 6:e timme. För er som inte redan vet det, så ligger vi till ankars utanför Torquay sedan tisdag eftermiddag istället för att vara på väg över Biscaya. Vi avvaktar lågtrycken och är stand-by för att sticka iväg så fort vi får en bättre prognos.

Vad gör man då när Gunilla ligger till ankars, kan man undra. Vi kör sjörutin dagtid vilket betyder att vakterna jobbar på däck i sina vanliga pass och vi har lektioner som vanligt på eftermiddagen. Nattetid får alla elever sova (vilket inte betyder att de gör det), eftersom befälen tar vakten då. Vi får en hel del gjort på lektionerna och det är bra för det är mycket att skriva ihop efter två hamnar. Poddar ska spelas in, resultat ska skrivas och så ska vi förbereda uppgifterna i Lissabon.

En annan sak som är positiv är att vi ligger tillräckligt nära land för täckning på våra telefoner och det är ju bra. Mindre bra är det faktum att vi inte har något att berätta om. Inga nya upplevelser i spännande hamnar. Bara vi här på Gunilla, vilket förstås kan vara nog så spännande. Vi roar oss med att fira födelsedagsbarn, äta sötfika och titta på film. Allt medan vi väntar på vår egen Dagen D.

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona