Det går undan...

Vi har under de senaste dagarna passerat den sydsvenska kusten och de danska öarna. Kapten hade lovat eleverna att segla under Öresundsbron i gryningen, vilket vi gjorde.

Det tillsammans med ett otroligt fint väder och lugn sjö blev dagen rätt så lättsam för eleverna (i den mån livet ombord på Gunilla är lättsamt). Nu när vi börjar närma oss Tyskland har vädret skiftat lite och temperaturen har sjunkit, men än så länge har varken DoS eller eleverna känt någon sjösjuka, tack och lov.

Vi har sedan avgång haft ett par dagar med lektioner där eleverna har fått komma igång med sina studier i de olika ämnena. Det är en salig blandning med ämnen med allt ifrån moderna språk (spanska, tyska, franska) till samhällskunskap och geografi, kryddat med lite idrott och hälsa vid sidan om.

Dessutom har de en traditionsenlig lektionsfri dag på söndagar (läs: i morgon), vilket gör att de hinner vila upp både kropp och knopp innan vi anländer Lübeck på måndagen. Några av eleverna ser dessutom fram emot söndagens Star Wars-maraton som DoS har utlovat, vilket onekligen har haft en moralhöjande effekt (kan man ju hoppas).

Arya Rahimian, utbildningsledare