Det här blir en bra dag

Det första som mötte mig imorse när jag kom upp på däck imorse var en elev som log med allt hen hade innifrån huvan på seglarjackan. ”Det här blir en bra dag”, sade hen och jag kände att jag höll med.

Efter något dygns regnande var det nu åter soligt och varmt på däck. Vinden hade mojnat och båtens rörelser lugnade ner sig under dagen. Nu skulle det väl ändå kunna bli lite påsk ombord. Vi försökte igår med både sill till lunch och en äggjakt att med hjälp av ledtrådar leta upp vaktens godisägg. Men idag skulle det bli annat av.

Först kom påskkärringarna och påskhararna (även om de mer såg ut som små möss). Sedan tog den lilla påskarbetsgruppen vid och genomförde med bravur en femkamp mellan vakter och befäl. Bingo, äggrace, musikquiz och förstås en dragkamp. Det blev en härlig stämning. Äntligen skrattades och tjoades det på däck och det riktigt kändes hur skönt det var att få bryta rutinen, vara tillsammans allihop och bara hämta energi. Och som om inte detta var nog toppade kapten dagen med att vi fick bada från båten. Det blev en bra dag.

I morgon bitti tar vi lots tidigt för en åtta timmars lång insegling i Tampa Bay för att förtöja utanför det gamla krigsfartyget American Victory.

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona