Det man inte har i huvudet får man ha i benen

Dagarna springer iväg och vi hade faktiskt en dag idag utan något program inlagt. Jag tog mig en promenad till Carrefour i La Línea för att inhandla några små whiteboardtavlor. Det är skönt att röra på sig inför stundande sjöben 5.

Vi har sen sist hunnit med besök på VTS stationen, Vessel Traffic Service, i Gibraltar. Jag och 10 sjöfartselever promenerade (något vi gör mycket här) till hamnen och blev väldigt väl mottagna och fick en genomgång av bland annat hur de hanterar inkommande och passerande fartyg.

Vår eftermiddag innebar ytterligare en promenad, denna gång med killarna till pojkskolan i Gibraltar med drygt 1100 elever. Jag fick dock vända tillbaka med en elev vid passkontrollen, då de inte släpper in någon i Gibraltar utan pass. Tur i oturen så hade jag glömt presenten vi skulle ge till läraren som tog emot oss på Bayside school, det hade inte känts bra att försent komma på att jag glömt boken. Gruppen fick på egen hand ta sig till skolan och presentera sig och börja utan oss, vilket fungerade galant… så vad gör jag här? Vi kunde sen, lite sent ansluta till övriga gruppen. Även här fick vi ett fantastiskt mottagande av elever och lärare.

Till och från så brister det i uppmärksamhet hos eleverna och kapten eller annan besättning får med bestämd stämma klargöra reglerna omigen. Det är inte en självklar sak att alla drygt 40 elever lyssnar på instruktionerna men så här på Gunilla är det så viktigt att alla gör det!

Jag har nu varit runt med eleverna i helgrupp och diverse andra konstellationer beroende på typ av besök/utflykt och jag måste säga att det fungerar mycket bra, ja näst intill perfekt. När vi hade vår heldagsutflykt runt Mallorca fick eleverna mycket beröm av guiden och av restaurangpersonalen där vi åt för sitt trevliga uppförande.

I dag fick vi mumsiga kolakakor till sotfria, KiKi blir avundsjuk!

Vi har det bra.

Anna-Lotta Engström