Dosen på plats

Så äntligen är jag på plats ombord på T/S Gunilla. Med kaffet i hand och solen gassande känns det som en bra start, om än intensiv.

Medan eleverna slet och familiserades under gårdagen var jag själv i Värmlands vackra skogar på bröllop. Det bjöds på regn och sol, fest och dans (alltså inte från min sida) och ett ”Ja för tusan!”. Tidigt morgonen därpå, ja idag alltså, blev det att packa in sig i bilen och fara söder över. Med hjälp av Hanna-Sofia, Klas och lilla Harry kom jag på däck runt tvåtiden på eftermiddagen. Man börjar ju bli rutinerad och man vill gärna inte missa trefikat.

Det första beskedet jag möttes av var att focken hade blivit fint lagad av segelmakarna under sommaren. Tyvärr hade de behövt ta upp en söm för att komma åt och laga fint. Den sömmen hade de sedermera glömt att sy igen. Arbetsplanen blev följaktligen att dra nedåt Göteborg, ankra, åka till ny segelmakare, sy som galningar och dra iväg. Enkelt och självklart. Vad kan gå fel. Imorgon drar vi!

Over and out…

Johan