Dubbla skolbesök

Sedan förra gången jag skrev har vi, som ni kunnat läsa om i elevernas bloggar, spenderat två nätter och en dag till sjöss. På morgonen då vi ankom till Gibraltar strålade solen. Väl förtöjda på vår kajplats låg vi dock i skuggan av Gibraltarklippan.

Efter en gemensam lunch den första dagen gick jag och hälften av natureleverna runt berget, med håvar, akvarium och vattenkikare. Detta för att komma till en strand där eleverna genomförde en fältstudie till sin biologikurs. De samlade på sig flera olika organismer och undersökte stranden grundligt, både i vattnet och på land.

Under denna dag har jag återigen fått låna samtliga elever och lämnat befälen ensamma på Gunilla. Jag och eleverna har gått raska promenader på Gibraltars gator iklädda våra pikéer. Vi har genomfört två stycken skolbesök. Först på förmiddagen besökte vi flickskolan Westside School. På skolan blev eleverna uppdelade i sju olika grupper och fick besöka två lektioner var. Efter lunch besökte vi pojkskolan Bayside School, där vi fick en rundtur och en presentation om Gibraltar av en av lärarna på skolan. Dagen avslutades med att eleverna visade runt gäster från båda skolorna på Gunilla och byssan bjöd på det typiska svenska fikat kanelbullar.

Ännu en fin dag med NaSj1821

Lisa Rundberg