Dublin - vi upptäcker en ny stad

Vi är nu i republiken Irland och dess huvudstad. Vi ligger föröjda mitt i den "keltiska tigerns" kärnområde. Vi omges av höga hus med mycket betong och glas! om det är framgång så unnar jag Irland det på något vis!

Vi stampade på över Irländska sjön och visste att det väntade en sydlig kuling med lite mer i byarna. Mitt under hundvakten slog vinden till och vi stod nästan still och tuggade mot vågorna. 4-8 vakten kunde dock falla av och hissa ett par segel och lagom till frukost närmade vi oss Dublin.

Vi ligger väl förstöjda i den gamla hamnkanalen som grävdes ut för hand under 1800-talet. Eleverna underhåller fartyget under sina vaktdagar och besöker olika platser i stan under sina fridagar. Trinity College ligger en bit bort och flera grupper har känt känslan av att studera efter gymnasiet. Här har bland andra Samuel Beckett, Oscar Wild och James Joyce studerat och arbetat.

Idag på eftermiddagen for en större grupp iväg och körde gokart, andra var på fängelset där Irlands nationalhjältar fängslades under det tidiga 1900-talet och ytterligare andra besökte en svår konstutställning! Stor variation helt enkelt. Viktigt att de har en möjlighet att välja lite olika.

Förmiddagen ägnade Styrbord och Babords vakter åt att besöka EPIC, Dublins relativt nya museum för migration. Irländarna vet verkligen vad det innebär att migrera och gripande filmbilder visar avsked från olika tider. Tyvärr har folket på den gröna ön alltsomoftast gjort bäst i att flytta. Förtryck, fattigdom och inbördeskrig präglar historien på Irland och här finns en historisk berättelse kring dessa teman. Samtidigt finns berättelsen om strävan efter självständighet och de keltiska rötterna som bland annat visar sig i språket.

Imorgon onsdag skall vi besöka Sutton Park School i Howth. Vi blir hämtade av skolans buss och natureleverna är mycket nyfikna på undervisningen och skoluniformerna! Det blir nog en rolig dag med strandexkursion. Sjöfarteleverna kommer att ha en heldag med befälen och gå på djupet inom områden som vi inte hunnit med under resan. Under dagen skall de även besöka en sjöövervakningscentral.

Förhoppningsvis dyker Grace O´Malley upp imorgon och gör oss sällskap vid kajen. Tidigare hette skeppet Lady Ellen och hade sin hemmahamn i Skärhamn. Som ni förhoppningsvis förstår så har vi en trevlig tid här ombord. Imorse avslöjade dessutom vår kapten Hans att det blir ett stop i Cherbourgh på vägen upp genom engelska kanalen. Så då kan vi se fram mot lite crepé och äppelscider!

David Mellberg DOS