Emballage i väderleken?

Sjunde dagen till havs och än har vi vindarna med oss, ganska mycket vind dessutom! Man har under dagen känt att det, trots strålande solsken, varit något svalare i luften. Det går dock fortfarande alldeles utmärkt att sitta ute och jobba på håltimmarna, bara man håller i sina papper!

Medan jag i eftermiddags satt och rättade engelska, kom jag osökt att tänka på en gammal uppsats, där skribenten med lite finare ord ville beskriva att vädret just slagit om. Som alla elever, som vill variera sitt ordval, vet, kan man högerklicka på ett ord för att få en hel radda synonymer att välja bland. Jag brukar råda ungdomarna att dubbelkolla, så att ordet de väljer verkligen passar in i sammanhanget. Annars kan det lätt bli som i nämnda uppsats, där resultatet blev just ”emballage i väderleken”. Det gäller således att inte bara ta första bästa ord som serveras!

På tal om att servera, fick jag idag äntligen chansen att analysera ett litet bakverk, som faktiskt seglat med ända från Charleston, en portionsförpackad ”Mini Cherry Snack Pie”. Den cirka tio centimeter dubbelvikta pajdegen var hopklämd på tre sidor, så att resultatet blev ungefär som en fyrkantig pirog på fem gånger fem centimeter. Denna var lätt glaserad runt om och fylld med en krämliknande körsbärssylt. Även om degen smakade flottyrring och sylten kunde varit vilken röd sylt som helst, om det inte vore för ett par intetsägande körsbärsbitar i den annars släta fyllningen, så fungerade doppet tillfredsställande. Det tarvades bara en extra kopp kaffe, för att skölja ner all den söta smaken!

KiKi Åstrand

utbildningsledare