En blick tillbaka

Igår var den första heldagen i Lübeck där eleverna fick möjlighet att gå ut och lära känna staden samt börja göra intervjuer för sina rapporter som fokuserar på olika konsekvenser av flyktingsituationen som nådde sin kulmen under 2015.

Senare på eftermiddagen idag, vid klockan 1530, samlades samtliga elever för att i ett ordnat led promenera till St. Jacobi och lägga ner en blomkrans vid Pamirs livbåt. De två eleverna längst fram fick bära kransen som är klädd med blågula band där det står T/S Gunilla och årtalet 2016. Då det inte fanns någon pastor tillgänglig, fick jag berätta historien om Pamir och dess relevans för våra elever när vi hade kommit in i kyrkan och placerat blomkransen på livbåten.

Kapellet där livbåten är placerad används inte bara för att minnas de som omkom när Pamir förliste ute på Atlanten år 1957, utan även som en minnesplats för personer som saknas efter förlisningar. Att se den sönderslagna livbåten och att få höra att endast 6 av 86 besättningsmän överlevde gör ett väldigt starkt intryck, därför höll vi en tyst minut för att hedra de omkomna.

Arya Rahimian, utbildningsledare