En bra fredag

Sedan vi lämnade Miami känns det som att vi har följt Kubas kust.

Jo, jag vet att det är en bit där emellan som inte alls kan kvala in som Kubas kustlinje men guppigheten har varat så länge att just den kuststräckan känns evig. Idag, äntligen, har det gått bättre! Vågorna har varit lite snällare och vindarna som äntligen var med oss och inte emot oss var mycket efterlängtade. Vi har för första gången kunnat sätta segel och livet ombord är sig likt igen. Glädjen hos elever och befäl är påtaglig, eller vad sägs om att stanna kvar och hjälpa nästa vakt trots att vaktavlösningen redan varit och frivakten borde hägra. Tänk vad lite segel kan få oss alla på bra humör.

I kväll har vi dessutom haft spel- och popcornmys i Stora Mässen hela gänget. Det var fullt hus och det spelades allt mellan kort och familjespel. Eftersom jag inte sett eleverna sen vi sa hej då innan jullovet var det gott att ha en ”frikväll” där vi kunde prata lite längre och ”do some catching up”. Imorgon är det dags för hamnpresentation och på söndag sladdar vi in i Mobay som jamaicanerna säger.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare