En dag till flods

Jag blir alltid så himla imponerad när jag ser hur kaptenen på Gunilla gör sina fräcka manövrer för att komma ut från en kaj.

I morse backade vi undan och gjorde en klassisk Hollywoodsväng. Det enda som saknades var de tjutande däcken. Lotsen var på plats och bron mellan oss och havet öppnade sig. Nu började nästa sjöben. Om sex dagar landar vi i Portsmouth, men till dess ska vi passera Östersjön, Kielkanalen, Nordsjön och Engelska kanalen. Fyra av de sju haven ungefär.

Första dagen till sjöss, eller först till flods som i det här fallet, är det som bekant inga lektioner vilket kapten Anders snabbt utnyttjade för att göra en kort brandövning. När larmet tjöt for eleverna upp som illrar på däck medan vaktledarna hoppade i rökdykarutrustningen med tuber och kofot och allt. Alla tycktes vara på sin plats med koll på läget. Vi passade även på att ha båtråd och stormöte under dagen. Det är som ett litet minielevråd där eleverna kan komma med åsikter som att micron kanske är trasig eller andra mer eller mindre världsliga saker. Efter lite provpoppning av popcorn visade det sig att den var fullt funktionsduglig.

Förutom det extraordinära med brandövning och möten och sånt var dagen även högst ordinär. Eleverna gick på sina fyratimmarsvakter och det slogs glas i skeppsklockan och åts fika i tid och otid. Äntligen vet man hur mycket klockan är med någorlunda regelbundenhet igen. Eleverna blev satta att skrubba däck och överallt riskerade man snubbla på någon stackare som satt framåtlutad på knä med en rotborste i näven.

När däcket var så skinande blankt som Gunillas däck någonsin kan bli började det så sakta blåsa upp lite på Östersjön. Det sattes först lite stagsegel och snart därpå även undermärsarna. Kvällen blev natt och vi guppade i 4 knops fart upp mot nya spännande mål.

Over and out…

Johan