Engelska kanalen

Det finns inget mellanting. Antingen stampar vi fram i hård motvind eller så skiner solen och vinden är som bortblåst.

En söndag ombord på T/S Gunilla startar alltid med ”stekefrukost”, då serveras drivor av backon, ägg, mackor och annat som gör elever och befäl mätta. Eftersom vi inte har lektioner brukar frivakten använda dagen till extra vila före stormöte och säkerhetsövning. Men idag har vi alla försökt ta vara på det underbara vädret. Havet har glittrat i diverse gröna nyanser, solen har värmt och alla har varit på ett strålande humör. Vår kära Gunilla har mest guppat runt och gjort väldigt små ansatser för att ta oss framåt. Låt oss säga att vi såg Isle of White på avstånd under hela dagen, det var först när styrbord gick på vakt som motorerna drog igång och vi lämnade ön bakom oss. En lat söndag helt enkelt!

Stormötet gick bra, befälen önskar städade hytter och eleverna vill hitta på roligheter. Jag tänker att vi kombinerar detta och planerar filmkvällar och mördarlek på vägen mot Cadiz. Då har vi ett längre sjöben och behöver roliga aktiviteter att se fram emot. Men först ska vi till Plymouth för intervjuer till samhäll/svenska-rapporten samt göra ett besök på Mayflowermuseet för att samla in material till vår historia uppgift.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare