En molnig dag i Charleston

Vi har haft strålande sol varje dag ända sedan vi landade i Miami, så jag blev lite överraskad när jag gick ut på däck i morse och regnet öste ner på mig från den gråa himlen. Sedan dess har regnet avtagit, men den gråa himlen är kvar.

Det är eleverna i styrbordsvakten som har vakt idag och de verkar ganska nöjda med att solen ska komma tillbaka igen tills imorgon när de har frivakt. Uppe på landgångslistan, där elever och befäl markerar när de går av båten, kan jag se att de flesta som har frivakt har gett sig iväg ut i Charleston.

Jag var också ute och promenerade i förmiddags. Jag tog på mig träningskläder och passade på att göra några spurtar i motvinden på strand promenaden. I en av parkerna, Waterfront Park, fick jag hoppa mellan de stora vattenpölarna för att inte bli genomblöt om fötterna. En av förra årets elever beskrev i sin blogg från Charleston hur hela staden doftade blommor. Det upplevde jag också, men jag kände också en tydlig doft av stall. När jag gått nått kvarter med lukten av stall i näsborrarna såg jag källan till lukten. Längs gatorna stod flera hästar med tillhörande vagnar uppradade redo för att visa upp staden för turister.

Jag tycker alltid att det är en häftig känsla att segla in mot en ny hamn där man aldrig varit förut. Det var roligt att igår för första gången få uppleva det tillsammans med NaSj1720. Nu när vi ligger förtöjda i Charleston väntar några dagar då eleverna får chansen att på egen hand utforska staden och intervjua dess invånare för sina skolprojekt. Vi avslutar sedan vår tid i Charleston med två dagar av schemalagda studiebesök, men mer om det om några dagar.

Kort sagt ännu några fina dagar med NaSj1720

Lisa Rundberg