En underbar sista dag!

Nu har jag precis vinkat av alla fina ungdomar, efter en helt fantastisk sista dag tillsammans. Efter frukost och ytterligare en ”allra sista slutstädning” var eleverna i SA1922 tvungna att lämna fartyget, för att göra plats åt nästa elevgrupp.

När dessa väl anlänt åkte vi själva, tillsammans med min kollega (och tillika bussvärdinnan) Anne-Li, på utflykt upp i bergen. Och det var verkligen inte vilka berg som helst! Montserrat bjöd nämligen på osedvanligt vackra formationer, vilka tillsammans liknats vid en gigantisk kyrkorgel men där varje enskild topp fått ett eget namn såsom exempelvis: Elefanten, Cylindern, Saxen, Nunnan och så vidare.

På grund av sin säregna skönhet, och fyndet av en Madonnastatyett, har Montserrat varit hemvist åt en Benediktinerorden ända sedan år 888. Tyvärr var såväl klostrets konstsamling som platsens restauranger stängda, men tack vare det vackra vädret hade vi inga som helst problem med att tillbringa sex timmar i naturen.

Väl tillbaka i Tarragona blev det middag på däck, för att hålla avståndet till de ”nypåstigna”, som under tiden vistades i elevinredningen. Till sist fick i alla fall de båda klasserna möjlighet att vinka till varandra medan samhällarna tog sitt pick och pack för att bege sig mot bussen. Och nu väntar alltså 30 timmars resa genom Europa innan, ni får tillbaka era härliga telningar!

Tack snälla för lånet!

KiKi Åstrand