Ett äventyr jag sent kommer att glömma!

Gunilla. Det är namnet på skeppet som kommer vara mitt hem de närmaste sju veckorna. Ett hem som jag delar med ett gäng glada och härliga elever i SA1518. För dem är det deras andra seglats, men för mig så är det min första resa någonsin på en segelbåt.

Mitt namn är Arya och jag är lärare på Öckerö gymnasieskola och på denna resa är det jag som är utbildningsledaren ombord. Det är min första resa med skeppet, vilket jag tror kommer att bli ett äventyr som jag sent kommer att glömma!

Eleverna har spenderat de två första dagarna ombord med att familisering, vilket innebär att man repeterar samtliga rutiner ombord vad gäller säkert, segling, trivsel, ordningsregler och allt annat som viktigt. De kommer in i det rätt snabbt då det är deras andra resa som sagt, men även den bäste kroknar framåt kvällen när både kropp och knopp har gått på högvarv hela dagen.

I morgon väntar de första lektionerna ombord och förberedelserna för studierna som genomförs i de olika hamnarna. Vår första anhalt på resan är Lübeck, där vi bland annat kommer att besöka koncentrationslägret Neuengamme och besöka Tysklands näst största stad Hamburg. Här börjar elevernas arbete med att ta reda på vad konsekvenserna av det föregående årets flyktingkris har inneburit för folk runtom i Europa.

Arya Rahimian, utbildningsledare